Jag är officiellt kräkleds. Igen. Tvättmaskinen är död. Reparatören utfärdade dödsattest till följd av trasig motor och möjligen även trasigt strömkort. Ett kostsamt moment 22 uppstod. Han kunde byta motorn (men han hade naturligtvis ingen sådan med sig = fördröjning) och det skulle inte bli så dyrt och chansa på att strömkortet fungerade, men om strömkortet lik förbannat var dött det oxå skulle det bli dyrt, över 3000 pix. Jag hade redan varit utan tvättmaskin i drygt 3 veckor, så för mig blev valet enkelt: ny maskin. Dagens reparatör T konstaterade att den föregående reparationen var slarvigt gjord. Den reparatören, X, borde ha kollat motorn och inte bara bytt slangen. Vi har även haft otur med vår maskin eftersom motorn definitivt brukar hålla längre än 6 år.
Det som gör mig så kräkleds är inte vare sig T:s eller ens slarvpelle X:s fel utan Pärs. När tvättmaskinen dog för 3 veckor sedan antog jag inte per automatik att det var ett fel från reparatör X:s sida. Jag kände på mig att det var allvarligare än så. Jag tjatade på Pär om att vi skulle köpa en ny maskin pronto, men det gick han inte med på. Han har fått springa in och ut hos vår granne 2 helger i rad när vi har lånat hennes maskin och han kommer att få göra det den här helgen oxå och då tvättar vi ändå bara det nödvändigaste. Därför är jag kräkleds. Eftersom jag oftast tycker att det är så satans jobbigt att vakna och andas dag efter dag vill jag bara att de jävla maskinerna ska fungera!!
Reparatör T flyttade upp Cylindas servicenivå ett par pinnhål genom att inte ta betalt för dagens utfärdande av dödsattesten. Dessutom kom han inte förrän 5 över 11 (jag var tvungen att ringa och fråga vart han tagit vägen eftersom tidsspannet var 8-11). Visserligen hade jag ingen som helst tid att passa, men det betyder inte att jag tycker om att vänta för att sedan bli besviken. En timme efter att han gått ringde han mig och sa att om jag valde att köpa en Cylinda (och det är ju det enklaste eftersom den då passar ihop med tumlaren) och skickade in kvittot till dem så kommer de att dra av hela summan från föregående reparation (ca 2400 kr). Det gillar jag!
Med hjälp av Pricerunner hittade jag en enda möjlig återförsäljare av Sverigetvätten N som inkluderade leverans, installation och bortforsling av den trasiga och det var hos Mediamarkt, så jag beställde en ny maskin på nätet. Tyvärr, är luckan vänsterhängd och går inte att hänga om, men det skiter jag i. Nu gäller det bara att de kan leverera den före onsdag, så att Pär kan ta emot den och jag slipper avboka ett behövligt besök hos Rosie. Med tanke på hur det mesta klaffar nu för tiden…