Den där förbenade soffan jag ”råkade” beställa var bokad för hämtning i torsdags, 26 oktober. På onsdagen var jag äckligt trött och tog en förmiddaxlur i soffan. Jag hade precis snusat in när mobilen ringde. Eftersom jag inte kände igen numret svarade jag inte. En princip jag har. Om uppringaren är angelägen finns möjlighet att lämna ett meddelande. 2 minuter senare ringde det igen, men jag svarade inte. Men eftersom försäljare aldrig ringer 2 gånger inom loppet av 2 minuter, så jag ringde tillbaka. En man svarade på knagglig svenska över en halvtaskig mottagning. Det gällde den förbenade soffan och han frågade om de skulle hämta den samma dag eller nästa dag. Jag svarade att det var bestämt att de skulle komma nästa dag. Klart slut. Jag kunde förstås inte förmiddaxlura efter det. Suck!
Torsdag 27 oktober. Jag väntade otåligt på att bli av med soffan från klockan 12. Ingen ringde om att de var på väg. Inget sms om försening. Tystnad. Halv 17 stod den förbenade soffan fortfarande kvar i hallen, så jag ringde IKEA. Deras datasystem gick trögt även den dagen och jag bollades mellan 3 personer innan jag fick hjälp. En ny tid blev bokad till idag, tisdag 12-16. Suck…
Pär jobbade från kontoret idag, men eftersom jag inte sov inatt bestämde vi att han skulle komma hem halv 12 för att ta emot soffhämtarna. För att få sova ifred satte jag mobilen på ljudlöst och det gör jag bara i nödfall och att få sova är ett sånt nödfall. Jag vaknade kvart över 10 och gick på toa och sen tillbaka till sängen. Jag blev väckt av att det knackade hårt på dörren. Den förbenade soffan knackande i bakhuvudet, så jag for upp ur sängen och kikade ut på gården. Där stod en skåpbil från Widrikssons. Soffhämtarna! Klockan var kvart i 11. Jag for ut i hallen, barfota, iklädd pyjamas och med håret kuddrufsigt. Killarna kunde ingen svenska och talade knackig engelska med varandra. Jag fick ingen ögonkontakt. Min slarviga signatur på ett papper och sen var det klart. Jag var irriterad och drog igen dörren hårdare än jag brukar och vred om låset på samma bestämda sätt. Mobilen låg i sovrummet och jag hade missat 2 samtal och 2 sms om att de var på väg. En stund efter att de hade åkt fick jag ett till sms där det stod att de planerade att ”hämta leveransen 8-12”. Det var så dax då. Det var dessutom fel tid. När jag beställer hemleverans från vilket annat företag som helst bombarderas jag med bekräftelser och notiser, men ett enormt företag som IKEA i samarbete med Widrikssons lyckas bara få iväg ETT enda sms med fel tid OCH för sent. Ironiskt nog fick jag varken sms eller mail där jag kunde lämna ett omdöme. Det går inte att maila IKEA:s kundtjänst. Antingen kontaktar jag dem på FB eller Twitter alternativt via deras chatt där en chatt-bot hjälper till, MEN endast med de enkla problemen som redan finns med i ”Vanliga frågor”. Jag orkade inte ringa igen och efter 100 knappval och menlös väntmusik få beskedet att ansvaret ligger hos Widrikssons och nås endast på telefon. Suck!
Behöver jag säga att det inte gick att somna när soffan hämtats? Suck!