SL:s tågförare strejkade för ett par veckor sedan och den här veckan gick de ut i en vild (otillåten) strejk. SL har lagt ut trafiken till MTR i Kina har bestämt att tågvärdarna inte längre behövs. Pendeltågen har en förare och värden som är placerad i mitten av tåget och har till uppgift att hjälpa till att hålla koll bakåt i tåget särskilt längs stationernas perronger. De kan även hjälpa till med rullstolar och liknande. Nu är det tänkt att föraren ska sköta allt detta från skärmar i sin hytt. Tänk dig att ha ansvar för ett tåg som i rusningstrafik tar 1500 passagerare. Förutom att vara uppmärksam framåt med allt vad det innebär av signaler växlar och eventuella hinder, så ska du även ha koll på hela 100 meter perrong med folk som kliver av och på inklusive rullstolar och barnvagnar. I absolut värsta fall hoppar någon framför det framrusande tåget och vem kan då rycka in och stötta den chockade föraren?
Personalen har ett stort stöd hos de resande. Det faktum att de ser sig tvingade till en vild strejk med risk för att åka på skadestånd anser jag vara tillräckligt för att alla beslutande instanser ska inse allvaret. Många av förarna har sagt upp sig eller gått i förtida pension, så nu är förarbristen så pass stor att de som går den nödvändiga vidareutbildningen godkänns även om de inte klarar den. Vicken jävla ironi. En insändare påpekade att ”Tänk om det går så långt att de byter till förarlösa tåg då?”. Anledningen till protesterna är ju att ansvaret är orimligt!! Om tågen är förarlösa kan allt skyllas på tekniken. DUH!