Jag har varit kund hos Lyko i många år. I början använde de hedenhös-varianten av faktura d.v.s. papper i kombination med OCR-nummer. Sedan kom mail-fakturan och pappershanteringen försvann tillsammans med avgiften för administrationen. Jäss! För några veckor sedan beställde jag igen, valde mail- faktura eftersom jag alltid vill se varorna innan jag betalar och noterade att de plötsligt tar ut en avgift på 19 kr. Hm. Förklaringen kom ungefär en vecka efter beställningen när en pappersfaktura damp ned i posten. Vad fan… Har de börjat med den skiten igen?! Samma sak hände när jag beställde från Nordic feel. Där tar de 29 kr. Båda butikerna anlitar Qliro betalservice (Klarna har endast mail-faktura). Precis som Klarna har Qliro en app som förenklar betalningen på ett föredömligt sätt. Jag ville framföra att det är en ful smygavgift och valde mellan att skriva till butikerna eller direkt till Qliro. Om jag valde butikerna skulle de förmodligen hänvisa mig till Qliro, så jag skrev till Qliro. De tyckte att ”det är en superbra feedback som är värd att butiken får ta del av” och hänvisade mig till respektive butik. Meh! Idag fick jag svar från Lyko och vi mailade fram och tillbaka. Slutklämmen är att ”det är för att vi får betala till Qliro varje gång en kund väljer att betala med faktura.” Jag fick inget annat svar på varför jag som kund måste betala för en tjänst som Lyko anlitar, men jag fick en värdecheck på 40 kr som kompensation för den senaste fakturan. Wow. Det räcker till 1,5 badsvamp om jag väljer direktbetalning. I skrivandes stund har jag inte fått svar från Nordic feel. Förresten: varför får Nordic feel betala 10 kr mer för fakturan? Förutom den fula smygavgiften är det ett obefogat resursslöseri!