När vi flyttade in 1999, för 23 år sedan (!), fanns det tvättmaskin och torktumlare från Bosch. Tvättmaskinen gav upp först, men jag kan inte minnas efter hur många år. Däremot minns både Pär och jag att kraschen sammanföll med att han åkte till Brasilien med jobbet och var borta 1 vecka medan vår dåvarande granne nedanför lät mig tvätta hos henne.
Efter det valde vi att köpa en Cylinda eftersom det är ett svenskt märke och billigare. Då hade vi hunnit fram till ungefär 2012 med reservation för dåligt minne. När den slutade fungera tog det ett par veckor innan reparatören kunde komma och jag sorterade tvätt i papperskassar i stället för i tvättkorgen och radade upp dem i vardagsrummet. När reparatören kom var han nästan en parodi på yrkeskåren: stor och tyst med sin verktygslåda. Han sparkade av sig skorna och gick till badrummet där maskinerna finns. Han slamrade mer än han reparerade för det visade sig att han inte lyckades laga maskinen. Han trodde att han gjorde det eftersom de annars talar om att de behöver återkomma med den nödvändiga reservdelen. Han sa knappt hej då och lämnade en jävla röra efter sig. Trots det märkliga förfarandet var jag salig över att kunna tvätta igen! Den dog igen efter 1 tvätt. Jag ringde Cylinda direkt och av det samtalet minns jag att min beskrivning av reparatören, som jag glömt namnet på för han hade inte presenterat sig, var tillräckligt tydlig för att mannen hos Cylinda beslöt att det nog var bäst att han själv kom så snart som möjligt. Han konstaterade det han misstänkt: den store, tyste reparatören hade definitivt dödat min tvättmaskin. Den Seriöse Reparatören sa att han inte tänkte ta betalt för vare sig dödandet eller sitt eget besök plus att jag skulle få 10% rabatt om jag köpte en ny Cylinda. Så ska det låta!
Vi hittade en ny Cylinda hos Mediamarkt med hemleverans och bortfraktande av den trasiga. När jag läste igenom villkoren för hemleveransen blev jag sur. Inte så mycket över kraven som över tonen i formuleringarna. ”Till tomtgränsen, men inte en meter extra!!” ”Trappor? Hur många steg?!” ”Portkod?! Bommar?!” ”Se till att någon är hemma och tar emot leveransen, annars…!!!” När det var dax för leverans lyfte Pär och jag ned torktumlaren från platsen ovanpå tvättmaskinen för det ingick förstås inte. Den fick stå i hallen. Pär hade tänkt att åka till Öland samma morgon som leveransen, men efter att Mediamarkt betonat att killarna absolut inte, definitivt inte, kommer aldrig på fråga, aldrig i livet tänkte hjälpa mig att lyfta tillbaka tumlaren tjatade jag på Pär tills han gick med på att åka senare. Eftersom tumlaren inte är placerad på golvet, så behövde killarna inte ens installera den eftersom Pär fixade det själva. De kom undan med minsta möjliga besvär. Pär och jag lyfte tillbaka tumlaren, han åkte till Öland och jag började tvätta. Vi har aldrig handlat hos Mediamarkt efter det. Vi har reparerat maskinen 2 gånger, båda gångerna för skitsaker, men den fungerar alldeles utmärkt. Den gör sitt jobb med den äran och eftersom jag aldrig tumlar annat än lakan och handdukar får den slita betydligt mer.
Den torktumlare vi hade tills för en vecka sedan var även den en Cylinda. Jag har inte en susning om när vi köpte den, men den är minst 10 år. Jag vet att vi har reparerat den vid 1 tillfälle. För någon månad sedan började den slamra. Det lät som om den alltid innehöll skor eller tennisbollar. När jag torkade lakan förra veckan luktade de nästan bränt när jag lyfte ur dem. Där gick gränsen för mig. I våras lade tvättmaskinen av och vi skulle ha fått vänta på lagning i 4 veckor om reparatören inte redan hade det han trodde sig behöva och kunde komma efter redan 1 vecka – tur som en tokig! Nu när tumlaren lade av satte jag ned foten: det är JAG som tvättar och jag vägrar vänta på en reparatör i flera veckor, så nu köper vi en ny och det ska INTE vara en Cylinda! Förra lördagen åkte vi till El-giganten och köpte en Bosch. Jag gillar El-giganten! Både när vi köpte kylen och frysen för några år sedan och nu tumlaren har säljaren varit väldigt trevlig och kunnig, inget smörigt säljarsnack och begripliga svar på våra frågor. Kraven vid leveranstillfället har varit liknande de hos Mediamarkt, men utan den grinigt oflexibla tonen. Pär muttrade över priset, men jag löt honom hållas för jag vet hur han fungerar. Mycket riktigt! Efter en stund medgav han att eftersom det ÄR jag som tvättar bör jag få välja. Eller hur? Vi fick den nya tumlaren i onsdags och vi är nöjda! Pär ville inte betala 600 kr xtra för installation (han kan det där med el) inklusive lyftet upp på tvättmaskinen (vi fixade det ju förra gången, eller hur?). Det är dumsnålt!! Lyftandet blev tungt och det blev ett hack i dörrlisten med en korresponderande liten skada i maskinlacken. El-joxandet var inte den baggis han föreställt sig. Den är snygg. Den är tysssst. Det blir inte bastuvarmt i badrummet. Den är enkel att använda. Det är vår tredje tumlare på 23 år. Är det mycket? Nästa gång vi köper en ny tvättmaskin blir det vår fjärde. Den dagen, den sorgen.