När Pär bytte glasögon för några år sedan gick han till den Synsambutik som öppnat i vårt centrum. De praktiserar ”Hyr dina glasögon”. (Om jag har fattat det rätt går det inte att köpa kompletta glasögon som hos t.ex. Specsavers.) Jag var skeptisk, men han tyckte och tycker fortfarande, att det funkar, så jag valde att prova. Jag hade väldiga besvär med att hitta bågar och att vänja mig vid dubbelslipade glas, men jag hade möjlighet att få ordning på det. När jag bytte bågarna hade ”prova-på-perioden” gått ut och jag fick anpassa priset till den månadskostnad som redan var satt, 417 kr. Det var inte helt lätt mycket beroende på att deras sortiment är så modeinfluerat med ugglebågar à la 80-tal och det har jag genomlidit en gång redan. Jag hämtade dem i januari förra året. Jag skrev om det då eftersom hon i butiken var så jävla otrevlig. Efter det besöket har jag varit där 1 enda gång för en synundersökning. Samma kassa personal. För ett par veckor sedan skrev DN att det inte är garanterat att synundersökningarna hos Synsam utförs av en legitimerad optiker. Endast 60plussare är garanterade det. Det blev droppen för mig.
Jag mäjlade deras kundservice för att ta reda på hur mycket jag behöver betala för att lösa ut mina glasögon. Om jag gör det nu ska jag betala drygt 6000. Om jag väntar till mitten av augusti när nuvarande period går ut blir det drygt 5000. I daxläget har jag betalat ca 6000 kr och då har jag dragit av några betalningsfria månader. Alltså skulle mina glasögon kosta mig 12.000 kr om jag löste ut de idag. 12.000!!!! Det ÄR dyrt, jävligt dyrt. Hos Specsavers har jag aldrig betalat mer än 6.000 för TRE par.
Jag fick ett svar på mäjlet som innehöll följande mening: ”Vänligen läs igenom detta mejl innan du tar ditt beslut.” Sedan följde de fördelar abonnemanget innebär: synundersökning 1 gång/år (eftersom jag är under 60 är det inte säkert att det är en leg. optiker), så mycket skötselmaterial jag behöver (det har jag aldrig blivit erbjuden, men deras styckförpackade engångsdukar är miljöovänliga), jag kan byta bågar så ofta som 1 gång/år (VEM gör det?) samt försäkring. Det låter bra, men jag under det senaste dryga året har jag inte haft behov av något av det och jag har inte längre lust att betala för det längre.
Jag funderade i flera dagar innan jag visste hur jag skulle formulera mitt svar på försäljarsvamlet.
”Den främsta anledningen till att jag överväger att avsluta abonnemanget är att det känns knasigt att hyra något som är så personligt och som ingen annan kan använda efter mig till skillnad från t.ex. en bil. (Jag är medveten om att ni återanvänder materialen.)
Den enda Synsam-butiken jag har besökt är den här i Rönninge och jag upplever den som mörk, trång och dyster. Det är svårt att få en uppfattning av bågarna. När det gäller sortimentet är det väldigt fokuserat på och begränsat av modet. I alla fall på damsidan. Just nu är det stora bågar à la 80-tal som gäller och det har jag redan stått ut med en gång.
Jag har inget behov av att byta bågar 1 gång om året eftersom det är svårt att hitta några som verkligen känns bra. Det är en väldig procedur.
Alla dessa anledningar gör att jag hellre kostar på mig en klumpsumma plus en försäkring. ”
Det dröjde inte så länge innan jag fick ett ”Det var tråkigt…”-blablabla-svar plus ett avslutningsavtal. Pang! Ingenting om att hon skulle skicka min kritik/mina synpunkter vidare. Det är så äckligt typiskt för försäljare! Gullegull och smil så länge man inte kan värja sig för deras svada, men iskalla handen och grinig ton när man inte nappar eller vill avsluta. Servicekänslan är begränsad.
Jag rekommenderar INTE Synsam. De är störst på marknaden och börsnoterade, men de är inte bäst. Jag kommer att gå tillbaka till Specsavers.