Jag köpte en vårgrupp från Interflora.
Den levererades förra måndagen. 2 av krokusarna var tilltufsade. Så här såg krokusen ut 3 dagar senare efter 1 vattning.
Jag betalade 419 kr + 129 kr i budavgift. Jag mäjlade de i torsdax och bifogade några foton och sa att gruppen inte var värd pengarna. Idag fick jag svar bl.a.: ”Tråkigt att krokusen slog ut så snabbt. Det är svårt att veta hur snabbt den slår ut, det beror på hur knoppig den är vid leveransen och hur varmt man har inomhus osv.” Svaret var långt ifrån tillfredsställande, så jag skrev tillbaka. ”Tack för svar, men jag är inte nöjd. Interflora ska ju vara proffs på växter och jag tar för givet att gruppen gjordes i ordning på leveransdagen, så det borde inte ha varit svårt att se att krokusen redan var utblommad. De knoppar som fanns hade inte en chans.” Dessutom leverades blommorna från butiken i vårt centrum alternativt den i Salem – inga timslånga transporter direkt.
I lördax monterade jag isär gruppen. Pär ska plantera krokuslökarna på Öland. Mini-St Paulian planterade jag i en egen kruka liksom den långa lökväxten med blåklocksliknande blommor. Kvistarna (som nästan petade ut ögonen på oss när vi åt middag) och limoniumen (”som sitter i planteringen torkar, vilket är normalt att den gör då det egentligen är en snittblomma. Man har valt att ha med den då den torkar och ser nästan identisk ut, men blir lite ljusare i färgen bara.”) slängde jag. Jag tror inte att St Paulian kommer att klara sig så länge trots flera knoppar. Mini-varianterna gör sällan det.
Det är ofta mot bättre vetande som jag beställer från Interflora. Mitt samvete protesterar jämt. ”Flera 100 för blommor som inte håller ens 1 vecka!” Man får inte alltid det man betalar för… Jag tycker att de blommor jag köper på Konsum är värda sitt betydligt lägre pris och de håller alltid minst 1 vecka.